Opomene za dugovanja advokati u Srbiji godinama unazad masovno pokušavaju da naplate od dužnika. Iako Zakon o zaštiti potrošača to strogo zabranjuje, građani ne znajući svoja prava često uz osnovni dug namiruju i ovaj trošak, koji zapravo nije njihov, pa taj iznos neretko bude četiri do pet puta veći od samog duga.
Mnoge prijave potrošača koje stižu u udruženja za zaštitu potrošača odnose se na situacije u kojima trgovci, uglavnom komunalna preduzeća, angažuju advokate za pisanje opomena ili im prodaju svoja potraživanja. Advokati potom pokušavaju da naplate troškove izrade opomene od potrošača, što je u suprotnosti sa zakonom, piše biznis.rs.
Uglavnom je reč o komunalnim preduzećima koja angažuju advokate da pišu opomene pred utuženje, odnosno opomene za neizmirena dugovanja, a to onda advokati naplaćuju od dužnika.
Zašto je ovo sporno?
Prema Zakonu o zaštiti potrošača, član 12, zabranjeno je naplaćivanje izrade i slanja opomene potrošaču u cilju naplate dospelih novčanih potraživanja. To znači da svaka opomena mora biti besplatna, a potrošači nemaju obavezu da plaćaju ove troškove.
Za one koji prekrše ovu zabranu, zakon predviđa novčane kazne koje se kreću u rasponu od 300.000 do dva miliona dinara.
Takođe, ovde je reč o vansudskom postupku, koji uključuje i opomenu pred utuženje, a potrošač nema obavezu da plaća troškove advokata koji je angažovan za izradu opomene. Komunalno preduzeće je dužno da plati troškove advokata jer je samo angažovalo advokata, a ne potrošač.
Kako izbeći ovu naplatu?
Da biste izbegli naplatu neosnovanih troškova za opomene, postoji nekoliko koraka koje možete preduzeti:
Kao dodatna informacija, sve ovo odnosi se na postupak pred utuženje, kada poverilac preko advokata pokušava da naplati dug bez tužbe. Ovaj zakon ne važi u postupcima koje pokreće izvršitelj ili koji su na sudu, kada potrošač može biti obavezan da plati troškove izvršenja i suđenja ako spor izgubi.
Preduzeća plaćaju advokate, iako imaju pravne službe
Sva komunalna preduzeća u Srbiji imaju svoje pravne službe, što znači da angažovanje advokata za takve poslove može delovati kao nepotrebno opterećenje za potrošače. Međutim, izvori iz tih preduzeća tvrde da se u nekim slučajevima prave ugovori sa advokatima, te da deo naplate ide u korist advokata, što je, prema rečima stručnjaka, neprihvatljivo.
Nadležnost tržišne inspekcije
Iako je tržišna inspekcija nadležna za rešavanje ovih problema, često se dešava da ne preduzme odgovarajuće korake, ili iznosi odgovor da nije nadležna. Ipak, važno je da potrošači budu svesni svojih prava i ne pristaju na naplatu troškova koji nisu zakonski zasnovani.
The post Opomene za dugovanja: Kako se zaštititi od neosnovane naplate troškova appeared first on Ozon Media.