Samsung-u profit u poslovanju sa čipovima pao za 94%
Samsungova čip divizija je već mesecima u problemima, ali najnoviji kvartalni rezultati potvrđuju da je pad još dublji nego što se strahovalo. Kompanija sada beleži velike gubitke u sektoru poluprovodnika, dok se ostali odelјci bore da održe profitabilnost.
Samsung Electronics je nedavno objavio finansijske rezultate za drugi kvartal, i oni su lošiji od očekivanih. Prema pisanju CNBC-a, korejski tehnološki gigant je prijavio prihod od 74,6 biliona vona (53,7 milijardi dolara), što je blagi porast u odnosu na 74,07 biliona vona (53,3 milijarde dolara) u istom periodu prošle godine. Međutim, operativni profit je naglo pao na svega 4,7 biliona vona (3,38 milijardi dolara), zbog ogromnog pada od 93,8% u poslovanju sa čipovima. Jednostavno rečeno, Samsungovi rezultati su bili lošiji čak i od sopstvenih pesimističnih prognoza objavljenih pre skoro mesec dana.
Odeljenje za uređaje i rešenja (Device Solutions), koje se bavi proizvodnjom memorijskih čipova, dizajnom poluprovodnika i "foundry" operacijama, beležilo je gotovo potpun nestanak profita u odnosu na prethodnu godinu. Poslovanje sa čipovima imalo je operativni profit od svega 400 milijardi vona (288 miliona dolara), što je ogroman pad u odnosu na 6,45 biliona vona (4,64 milijarde dolara) iz prethodne godine. Prihod je takođe opao, sa 28,56 biliona vona (20,5 milijardi dolara) u 2024. na 27,9 biliona vona (20 milijardi dolara) u ovom kvartalu.
Samsungov finansijski direktor, Sun-čol Park, pripisao je pad profita višestrukim faktorima, uključujući uticaj Trampovih carina i izvoznih ograničenja prema Kini. Uprkos izazovima, Park predviđa postepeno poboljšanje u narednim mesecima.
"Uprkos globalnim ekonomskim neizvesnostima izazvanim trgovinskom politikom i geopolitičkim tenzijama, čini se da je IT industrija na putu postepenog oporavka zahvaljujući rastućem zamahu u oblasti veštačke inteligencije i robotike," rekao je Park.
Samsung očekuje oporavak poslovanja u drugoj polovini godine, uz stabilan rast profita kroz 2025. godinu. Pregovori između Južne Koreje i Trampove administracije pomogli su u ublažavanju tržišne neizvesnosti, iako Vašington i dalje može uvesti dodatne carine na poluprovodnike.
Kompanija je zabrinuta za svoje "foundry" odeljenje (proizvodnju čipova za treće strane), za koje potpredsednik Counterpoint Research-a, Nil Ša, kaže da je na "kritičnoj tački između opstanka i profitabilnosti". Samsungova potpredsednica Noh Mi-džung očekuje da će prihodi iz ovog sektora rasti u drugoj polovini godine, zahvaljujući masovnoj proizvodnji čipova nove generacije (2nm) za mobilne uređaje.
Samsung je nedavno odložio izgradnju velike fabrike čipova u Teksasu, pošto nije uspeo da obezbedi velikog klijenta. Ipak, kompanija je dobila unosan ugovor za proizvodnju Tesla-inih AI6 čipova nove generacije, što pruža nadu za preokret.
Analitičar Nam Hjung Kim upozorio je da će troškovi proizvodnje u novoj fabrici u Tejloru biti znatno viši nego u Koreji, tako da ostaje da se vidi da li će američka investicija zaista koristiti Samsungu. Korejski deo "foundry" biznisa takođe se suočava sa sve jačom konkurencijom iz TSMC-a, SK Hynix-a i drugih kompanija.
Najbolji rezultat u drugom kvartalu Samsung je ostvario u mobilnoj diviziji, sa operativnim profitom od 3,1 bilion vona, u odnosu na 2,23 biliona vona u 2024. Telefoni Galaxy S25 i A serije, kao i Galaxy tableti, imali su "snažnu" prodaju, dok se očekuje da će novi preklopni telefoni pomoći u suprotstavljanju rastuće konkurencije iz kineskih brendova.
Korisnici ChatGPT-a šokirani kada su saznali da su im se chatovi našli u rezultatima Google pretrage
Suočeni sa sve većim kritikama, OpenAI je uklonio kontroverznu funkciju u ChatGPT-u koja je kod nekih korisnika dovela do toga da se njihovi privatni – i veoma lični – razgovori pojave u rezultatima pretrage.
Magazin Fast Company otkrio je ovaj problem sa privatnošću u sredu, izvestivši da su hiljade ChatGPT razgovora pronađene u Google pretrazi, te da verovatno predstavljaju samo deo onih koji su „vidljivi milionima ljudi“. Iako indeksiranje nije uključivalo identifikacione podatke o korisnicima, neki razgovori su otkrivali vrlo lične informacije, poput detaljnih opisa odnosa s prijateljima i članovima porodice, što je potencijalno moglo omogućiti da se korisnici prepoznaju.
Šef informacione bezbednosti OpenAI-a, Dejn Staki, objasnio je na mreži X da su svi korisnici sami pristali na indeksiranje svojih razgovora, tako što su čekirali polje prilikom deljenja razgovora.
Fast Company je primetio da korisnici često dele razgovore putem WhatsApp-a ili biraju opciju za čuvanje linka za kasnije. Međutim, kako navodi magazin, korisnici su mogli biti dovedeni u zabludu zbog načina na koji je tekst bio formatiran:
„Kada korisnik klikne na ‘Podeli’, prikazivala se opcija da štiklira polje ‘Učini ovaj razgovor pretraživim’. Ispod toga, manjim i svetlijim slovima, stajalo je upozorenje da razgovor može biti prikazan u rezultatima pretraživača.“
Isprva je OpenAI branio taj opis kao „dovoljno jasan“, navodi Fast Company. Međutim, Staki je naknadno potvrdio da je kompanija odlučila da funkciju ukloni jer je nudila previše prilika da ljudi slučajno podele stvari koje nisu želeli. Među tim razgovorima su se nalazile teme poput upotrebe droga, seksualnog života, mentalnog zdravlja i traumatičnih iskustava.
Karisa Veliz, etičarka za veštačku inteligenciju sa Oksforda, izjavila je za Fast Company da je bila „šokirana“ što je Google indeksirao „izuzetno osetljive razgovore“.
OpenAI obećava uklanjanje rezultata iz Google pretrage
Staki je nazvao funkciju „kratkotrajnim eksperimentom“, koji je OpenAI pokrenuo da bi korisnicima olakšao otkrivanje korisnih razgovora. Potvrdio je da je odluka o uklanjanju funkcije uključivala i napor da se sav indeksirani sadržaj ukloni iz rezultata pretrage, što bi trebalo biti završeno do petka ujutro.
Google nije odgovorio na izveštaj Fast Company-ja, pa nije jasno koliku je ulogu imao u prikazivanju razgovora u rezultatima. Ipak, portparol je za Ars rekao da je isključiva odgovornost za indeksiranje bila na OpenAI-u, i dodao:
„Ni Google, ni bilo koji drugi pretraživač ne kontrolišu koje stranice postaju javno dostupne. Izdavači tih stranica imaju punu kontrolu nad tim da li će biti indeksirane.“
OpenAI je, izgleda, takođe jedini odgovoran za uklanjanje razgovora, verovatno koristeći alat koji Google nudi za blokiranje stranica iz rezultata pretrage. Međutim, taj alat ne sprečava druge pretraživače da indeksiraju iste stranice, pa je moguće da će razgovori brže nestati iz Google-a nego iz drugih pretraživača.
Veliz je za Fast Company izjavila da je čak i ovakav „kratak eksperiment“ zabrinjavajući, napomenuvši da tehnološke kompanije koriste obične korisnike kao pokusne kuniće, privlačeći mase novih korisnika uz AI proizvode i čekajući da vide kakve će posledice njihove invazivne odluke imati.
„Oni nešto puste, isprobaju to na populaciji i gledaju da li će se neko požaliti“, rekla je Veliz.
Fast Company je objasnio da korisnici koji još uvek imaju pristup deljenim linkovima mogu proveriti da li su njihovi razgovori i dalje indeksirani tako što će kopirati deo linka koji se generiše kada se klikne na ‘Podeli’ u ChatGPT-u, i uneti ga u Google pretragu.
OpenAI je odbio da komentariše za Ars, ali Stakijeva izjava sugeriše da kompanija zna da mora ponovo zadobiti poverenje korisnika posle ovog propusta:
„Bezbednost i privatnost su nam na prvom mestu, i nastavićemo da radimo na tome da se to što jasnije vidi u našim proizvodima i funkcijama“, rekao je Staki.
Skandal dolazi nakon što je OpenAI izgubio pravnu bitku da ne mora trajno čuvati obrisane razgovore – sud je naložio da se svi izbrisani razgovori sačuvaju „na neodređeno“, što je zabrinulo korisnike koji su verovali da privremeni ili obrisani razgovori ne ostaju sačuvani. Ti razgovori će verovatno uskoro biti dostupni u okviru sudskog procesa. I dok je izvršni direktor Sam Altman priznao da bi to što se privatni razgovori mogu pretraživati bilo „zaj*bano“, Fast Company primećuje da nije bio isto tako samokritičan kada je reč o mogućnosti da upravo OpenAI-ove funkcije izlože privatne razgovore na Google-u i drugim pretraživačima.