Potrošačke cene u Srbiji nastavile su da rastu i u martu ove godine. Prema podacima koje je objavio Republički zavod za statistiku (RZS), međugodišnja inflacija iznosi 4,4 odsto, a najviše su poskupeli kafa, čaj, kakao i poštanske usluge.
Prema izveštaju RZS, u kategoriji hrane grupa proizvoda „kafa, čaj i kakao“ poskupela je čak 21,3 odsto u odnosu na mart prošle godine. Na drugom mestu nalaze se šećer, džem, med i čokolada, sa rastom cena od 17,5 odsto, dok je voće skuplje za 13,3 odsto, a povrće za 5,9 procenata.
Zabeležen je rast cena i kod ulja i masti (7,1%), kao i bezalkoholnih pića (11,2%). Alkoholna pića su poskupela u proseku za 7,9 procenata, dok je pivo skuplje za 8,7%, a duvan za 7,6%.
Jedan od najvećih skokova cena zabeležen je u sektoru poštanskih usluga, koje su skuplje za čak 52,6 procenata. Takođe, prevoz putnika železnicom poskupeo je za 23,8 odsto.
U oblasti zdravlja, najviše su poskupele medicinske usluge – za 10,2%, dok su stomatološke usluge skuplje za 5%, a lekovi za 3,3%. Usluge za kućne ljubimce, poput veterinarskih pregleda, povećane su za 11,5 odsto.
Kada je reč o stanovanju, snabdevanje vodom poskupelo je za 12,4%, odvođenje otpadnih voda za 14,1%, a odnošenje smeća za čak 25,8 odsto. Ukupno, ostale stambene usluge zabeležile su rast cena od 16,1 procenat, dok su stvarne rente porasle za 11,3%.
Rast cena zabeležen je i u oblasti ličnih usluga. Frizerske i kozmetičke usluge skuplje su za 11,3 odsto, dok su usluge čišćenja, popravke i šivenja odeće poskupele za 10,7%. Popravka obuće i podne prostirke beleže rast cena od po 8,2%.
Cene paket-aranžmana za putovanja porasle su za 14,1%, a usluge rekreacije za devet odsto. Poskupeli su i nakit i satovi (7%), kao i električni aparati za ličnu negu (1%).
Inflacija je krajem 2023. godine iznosila 7,6 odsto, da bi u maju 2024. prvi put pala u granice ciljanog okvira (4,5%). Iako je krajem prošle godine i početkom 2025. došlo do blagog ubrzanja, inflacija se u martu stabilizovala na 4,4 odsto.
I pored ovog blagog pada, najnoviji podaci pokazuju da su osnovni troškovi života i dalje visoki, a da rast cena najviše pogađa upravo osnovne potrošačke proizvode i usluge.
The post RZS: Najviše poskupeli kafa, čaj, kakao i poštanske usluge appeared first on Ozon Media.