Sremska Mitrovica – Dragana Marelj, diplomirana turizmološkinja iz Sremske Mitrovice, već dvadeset godina gradi svoj put u turizmu i ugostiteljstvu. Danas iza sebe ima tri priručnika koja pomažu vlasnicima apartmana i seoskih domaćinstava, a njihov značaj prepoznat je i na republičkom nivou – finansiralo ih je Ministarstvo turizma i omladine, dok je Pokrajinski sekretarijat najavio da će priručnici biti štampani u dodatnim tiražima i deljeni ugostiteljima širom Vojvodine.
„Briga o gostu je osnov svega. To bi trebalo da bude polazna tačka svih aktivnosti u turizmu – misao, vodilja i inspiracija za pružanje dobre usluge“, kaže Dragana, objašnjavajući zašto je poslednji priručnik posvetila baš toj temi.
Draganin put nije bio ni kratak ni lak. Prvi posao dobila je u hotelu „Sirmium“, tokom njegove privatizacije. „Radili smo u čuvenoj bašti Fashion kafea. Za tadašnju Mitrovicu kokteli su bili pravo otkrovenje. Bila sam mlada, puna ideja i željna da radim u turizmu.“
Privatizacija je, međutim, propala, hoteli su otišli u stečaj, ali je Dragana ponela važno iskustvo: „To je bio moj prvi ozbiljan kontakt s ljudima. Naučila sam da poštujem posao i kolege, ali i da se izborim za sebe.“
Nakon toga prelazi u Sremekspres, gde je kao šef poslovnice prodavala turističke aranžmane. „Bio je to potpuno drugačiji posao, ali opet vezan za turizam. Svaka nova situacija donosila je novo iskustvo.“
Osam godina provela je u lokalnoj samoupravi kao PR menadžer, što opisuje kao period u kojem se najviše profesionalno izgradila. „Kada radiš s ljudima i predstavljaš svoj grad, shvatiš da je važno kako se ponašaš. Ne nosiš samo svoje ime, već i ime grada iz kog dolaziš.“
Od 2016. godine radi poveren posao Ministarstva turizma – kategorizaciju ugostiteljskih objekata. „Ironično, odrasla sam u porodici advokata, a ceo život bežala od zakona. Na kraju sam baš zakone počela da tumačim u praksi. I zavolela sam taj posao, jer volim da radim s ljudima.“
Tri priručnika Dragane Marelj, namenjena vlasnicima apartmana i seoskih domaćinstava, postala su dragoceni vodič za sve koji se bave turizmom i ugostiteljstvom.
„Shvatila sam da mnogi koji ulaze u turizam nisu iz struke. Dobijaju obaveze – boravišna taksa, kategorizacija, prijave gostiju – a često ne znaju odakle da počnu. Pitanja su se stalno ponavljala. Zato sam rešila da napišem priručnike.“
„Nije isto ako vam dođe porodica, VIP gost ili neko ko traži poseban tretman. Napravila sam deset tipova gostiju i načine komunikacije s njima. Jer mali detalji prave veliku razliku.“
U priručnicima se nalaze i fotografije registrovanih apartmana iz Sremske Mitrovice – svojevrsna reklama za domaćine koji rade legalno. „Kazne za neregistrovane objekte su velike – od 50.000 do 150.000 dinara. A godišnja taksa za registrovane je svega 6.000 dinara. To je simbolično, a daje sigurnost.“
Dragana uvek naglašava sitnice: „Kada biste vi došli negde, šta biste voleli da vas dočeka? Flašica vode, kafa, možda neki slatkiš za decu. To su mali gestovi, ali gosti ih pamte. Zbog takvih detalja mnogi se vraćaju istim domaćinima godinama, iako preko Bookinga mogu da biraju stotine apartmana.“
Danas u Sremskoj Mitrovici postoji 92 registrovanih apartmana, ali i 30–40 koji rade bez dozvole. „Za Mitrovicu je to mnogo. Registrovani su se dogovorili da podignu cene za 500 dinara, dok neregistrovani spuštaju cene i time privlače goste. Gostima je često bitno samo da je smeštaj povoljan, ne razmišljaju da li je legalan ili ne.“
Autorka naglašava da je u svim priručnicima uključila i fotografije registrovanih apartmana iz Sremske Mitrovice – što je ujedno i reklama za domaćine, ali i motivacija za druge da posluju legalno. „Kazne za neregistrovane su od 50.000 do 150.000 dinara, a godišnji trošak registracije je 6.000 dinara. To je zanemarljivo u poređenju sa rizikom.“
Pokrajinski sekretarijat najavio je da će priručnici biti podeljeni svim ugostiteljima u Vojvodini. „To je dragocen vodič, praktičan poklon svakom domaćinu. Za mene potvrda da sam uradila nešto što pomaže ljudima.“
„Za mene je turizam spoj dve ljubavi – rada s ljudima i posla koji volim. Najlepši kompliment je kada gost kaže da se oseća kao kod kuće. To je suština ugostiteljstva. I to želim da prenesem svima koji tek ulaze u ovaj posao“, zaključuje Dragana Marelj.
The post Dragana Marelj – žena koja je turizam u Sremskoj Mitrovici pretočila u priručnike appeared first on Ozon Media.