Srbija se priprema za donošenje novog Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima, prvog potpunog zakonskog rešenja još od 2009. godine. Novi zakon donosi stroža pravila, digitalizaciju sistema i oštrije kazne, a cilj je smanjenje broja nesreća i veća bezbednost svih učesnika u saobraćaju.
Prema najavama, zakon će uvesti nultu toleranciju na alkohol, digitalni vozački dosije, automatski nadzor saobraćaja, ali i ukinuti probnu vozačku dozvolu.
Kazne za nevezivanje pojasa, nepropisan prevoz dece i vožnju pod dejstvom alkohola biće višestruko povećane.
Planirano je i uvođenje mobilnih tehničkih pregleda vozila, kao i propisa koji će regulisati upotrebu autonomnih vozila i savremenih bezbednosnih tehnologija.
Posebna pažnja posvećena je biciklistima, vozačima kamiona i autobusa, kao i ranjivim učesnicima u saobraćaju – pešacima i deci.
U Srbiji se godišnje podnese oko 1,5 miliona prekršajnih prijava, a broj registrovanih vozača je oko 3,3 miliona.
To znači da je gotovo svaki drugi vozač u nekom trenutku sankcionisan.
Policija svake godine zadrži više od 10.000 vozača sa preko 1,2 promila alkohola u krvi, dok više od 50.000 ljudi vozi pod dejstvom alkohola.
Procene govore da saobraćajne nezgode državu koštaju više od 4,5 milijardi evra godišnje, što je oko osam odsto BDP-a.
U proseku, oko 500 ljudi godišnje izgubi život na putevima Srbije — broj koji vlasti žele da prepolove novim merama.
Jedna od najvećih novina biće rigoroznije kazne za vozače koji prevoze decu bez poštovanja propisa.
Trenutna kazna iznosi 5.000 dinara, ali će biti uvećana najmanje četiri puta.
Samo prošle godine u saobraćajnim nesrećama poginulo je 16 dece, dok je prethodne godine stradalo njih 12.
Poseban fokus stavlja se i na alkohol i psihoaktivne supstance – biće uvedena nulta tolerancija, a kazne i pragovi za zatvorsku kaznu biće značajno pooštreni.
Zakon predviđa i mogućnost trajnoga oduzimanja vozila za najteže prekršaje.
Novi zakon predviđa stvaranje digitalnog vozačkog dosijea, koji će sadržati sve podatke o prekršajima, kaznama, ali i pozitivnim navikama vozača.
Planira se i uvođenje sistema tzv. „zelenih bonusa“ – vozači koji u određenom periodu nemaju prekršaje moći će da ostvare popuste ili olakšice, čime se promoviše odgovorna vožnja.
Iako je prvobitno bilo planirano da zakon bude završen do jeseni 2025, zbog opsežnog procesa usklađivanja i javne rasprave, očekuje se da će predlog novog zakona ući u skupštinsku proceduru početkom 2026. godine.
Procene su da će javna rasprava trajati najmanje mesec dana, s obzirom na obim i značaj ovog propisa.
Novi zakon ima za cilj da ojača kulturu bezbednosti, poveća svest o rizicima u saobraćaju i jasno razlikuje slučajne greške od neodgovornog ponašanja.
Kako se navodi, cilj nije samo pooštravanje kazni, već i edukacija mladih vozača, bolja kontrola vozila, kao i sprečavanje tragedija koje se mogu izbeći.
PROČITAJ JOŠ
The post Stiže novi zakon o saobraćaju: NULTA TOLERANCIJA NA ALKOHOL, digitalni dosije za svakog vozača i drakonske kazne za roditelje bez sedišta u autu appeared first on Ozon Media.