Novi sistem na granicama doneo duža čekanja
Ozon Media

Uvođenje novog Entry/Exit System-a (EES) na granicama Evropske unije donelo je prve ozbiljne gužve i zastoje, posebno na prelazima koje koriste građani Srbije. Sistem, koji je počeo da se postepeno primenjuje tokom oktobra, uvodi biometrijsku kontrolu putnika iz zemalja koje nisu članice EU, uključujući obavezno skeniranje pasoša, fotografisanje i uzimanje otisaka prstiju.

Na prelazima Horgoš–Reske i Batrovci–Bajakovo, u prvim danima primene EES-a, putnici su čekali i po nekoliko sati, a autobusi su se zadržavali duže zbog pojedinačne obrade svakog putnika. Prosečno vreme obrade jednog putnika iznosi od 3 do 5 minuta, što znači da vozila sa više osoba mogu zadržati čitavu kolonu.

Na graničnom prelazu Horgoš/Reske zabeležen je ekstreman slučaj u kojem su srpski turisti proveli više od 10 sati čekajući na mađarskoj strani granice, dok su manja zadržavanja od 1 do 3 sata zabeležena tokom vikenda na većini prelaza.

Na aerodromima širom Evrope koji već koriste EES, čekanja su išla i do 4 sata, zbog prikupljanja biometrijskih podataka svih novih putnika izvan EU.

EES automatski beleži svaki ulazak i izlazak državljana zemalja van EU. Umesto pečata u pasošu, podaci se čuvaju elektronski – zajedno sa biometrijskim zapisom lica i otiscima prstiju. Sistem bi trebalo da doprinese boljoj kontroli boravka stranaca u EU i bržem otkrivanju prekoračenja dozvoljenog boravka.

Za putnike iz Srbije to trenutno znači duže redove, dodatne provere i obaveznu registraciju u sistemu, naročito prilikom prvog ulaska nakon uvođenja EES-a.

Putnici navode da je najteža situacija na mađarskoj i hrvatskoj granici, gde se primena novog sistema oseća najviše.

„Čekali smo skoro tri sata jer su službenici morali svakog putnika pojedinačno da fotografišu i uzmu otisak. Ljudi nisu znali šta ih čeka“, rekao je jedan putnik iz Subotice koji je prelazio granicu ka Budimpešti.

Manja zadržavanja, od 10 do 30 minuta, beleže se trenutno na prelazima kao što su Šid/Tovarnik i Kelebija/Tompa, ali se očekuje da se situacija menja iz sata u sat, zavisno od gužve i tehničke spremnosti sistema.

Učenici novosadske Srednje muzičke škole „Isidor Bajić“ koji su krenuli na matursku ekskurziju u Prag čekali su oko 12 sati na Horgošu da uđu u Mađarsku.

„Krenuli smo na mini odmor za praznične dane u Prag preko agencije, autobusom. Ni sanjali nismo da će se ovo putovanje pretvoriti u noćnu moru, koja i dalje traje jer smo od sinoć zaglavljeni na graničnom prelazu Horgoš. Ni napred, ni nazad ne možemo. Putnici su nervozni, ima i dece. Mi smo bez hrane i vode“, ispričala je za „Blic“ jedna putnica koja se našla zaglavljena na granici.

Evropska unija planira punu primenu sistema do aprila 2026. godine, a do tada će prelazi raditi u kombinovanom režimu – delimično ručno, delimično elektronski. Do kraja 2025. godine očekuje se da svi granični prelazi budu opremljeni automatizovanim EES terminalima.

Srpski vozači i turističke agencije savetuju putnicima da planiraju dodatno vreme za prelazak granice, da izbegavaju špiceve i da koriste manje opterećene prelaze, poput Bačke Palanke ili Šida, gde je sistem uveden postepeno.

Saveti za putnike

  • Ako prvi put ulazite u EU nakon uvođenja EES-a, računajte na dodatnu proveru.
  • Pripremite pasoš i budite spremni na fotografisanje i davanje otisaka prstiju.
  • Informišite se na sajtovima AMSS-a i carine.rs o trenutnom stanju na granicama.
  • Na pojedinim prelazima sistem funkcioniše samo nekoliko sati dnevno kako bi se smanjile gužve u špicu.

Novi sistem EES predstavlja korak ka digitalizovanoj i sigurnijoj granici Evropske unije, ali prelazni period pokazuje sve njegove izazove – od dužih čekanja i tehničkih problema do zbunjenih putnika. Za građane Srbije, koji često putuju u zemlje EU, ovaj sistem će verovatno još neko vreme značiti — više papira, više skeniranja i mnogo više strpljenja.

The post Novi sistem na granicama doneo duža čekanja appeared first on Ozon Media.

.. nastavite čitanje ...