Kooperativna nastava u fokusu: Branislava Blajvaz predstavila istraživanje na Republičkom seminaru fizike

Branislava Blajvaz, nastavnica fizike iz Osnovne škole „Jovan Jovanović Zmaj“ Sremska Mitrovica, učestvovala je na XLII Republičkom seminaru o nastavi fizike, gde je predstavila rezultate obimne studije o unapređenju metodike i kvaliteta nastave fizike u osnovnim školama.
Predavanje je bilo zasnovano na istraživanju pod nazivom „Primena kooperativne nastave u realizaciji osnovnoškolskih programskih sadržaja fizike“, koje se bavi jednim od najvećih izazova savremene nastave fizike — niskom motivacijom učenika, slabijim postignućima i nedovoljno razvijenim metakognitivnim veštinama neophodnim za savremeno učenje.
Autorka ističe da brojna domaća istraživanja ukazuju na opadajuće interesovanje učenika za fiziku, kao i na stagnaciju postignuća na završnim ispitima i takmičenjima. Zato je cilj studije bio da se ispita da li uvođenje savremene, aktivne metode učenja — konkretno kooperativne nastave — može poboljšati kvalitet učenja i nastave fizike.
U istraživanje je bilo uključeno 93 učenika sedmog razreda (38 dečaka, 55 devojčica), starosti 12 i 13 godina, koji su tokom jednog polugodišta u okviru pedagoškog eksperimenta učili primenom tehnike slagalice (Jigsaw metoda) u eksperimentalnoj grupi, dok je kontrolna grupa pratila tradicionalnu nastavu uz podršku digitalnih tehnologija.
Na ovaj način ispitivan je uticaj primene nove metode na nivo i kvalitet znanja, motivaciju učenika i razvoj metakognitivne svesti, koji predstavljaju osnovu za samostalno učenje, planiranje i praćenje sopstvenog napretka.
„Savremena nastava zahteva metode koje učenika aktivno uključuju u proces učenja. Tehnika slagalice podstiče saradnju, razmenu informacija, veću odgovornost učenika, ali utiče i na razvoj socijalnih odnosa u grupi. Zato je bila idealna za ispitivanje uticaja kooperativnog rada u nastavi fizike“, objašnjava autorka istraživanja Branislava Blajvaz.
Rezultati jasno pokazuju da primena kooperativne nastave donosi višestruke koristi: značajno povećanje opsega i kvaliteta učeničkih znanja, pozitivniji odnos prema fizici i razvoj metakognitivnih veština. Posebno je važno i to što nije bilo razlika u postignućima i motivaciji između dečaka i devojčica — što je u skladu sa savremenim svetskim istraživanjima koja potvrđuju da primena novih metoda doprinosi izjednačavanju postignuća među polovima u prirodnim naukama.
Ovo je ujedno i prvo istraživanje u Srbiji koje detaljno ispituje uticaj kooperativnog učenja na metakognitivnu svest i sve aspekte motivacije.
Zaključci studije ukazuju da primena kooperativne nastave može biti jedan od ključnih pravaca unapređenja savremene nastave fizike u osnovnim školama. Brži napredak učenika, veća angažovanost, motivacija i jačanje socijalnih odnosa u učionicama pokazuju da ovakav pristup donosi kvalitetnije obrazovne ishode.
Rezultati istraživanja mogu poslužiti kao smernica nastavnicima koji žele da modernizuju svoj rad i unaprede efikasnost učenja fizike, čineći studiju Branislave Blajvaz značajnim doprinosom metodici nastave u Srbiji.
The post Revolucija u učionicama: Branislava Blajvaz dokazala da kooperativna nastava drastično podiže uspeh učenika! appeared first on Ozon Media.