U cilju borbe protiv agresivnog reklamiranja kockanja i klađenja, pokrenuta je kampanja pod nazivom „Krokodili dolaze“, koja poziva na odgovorno ponašanje prema ovom društvenom problemu. Ova kampanja pruža podršku svim osobama koje se bore sa zavisnostima, naglašavajući da postoji izlaz i da je pomoć dostupna.
Kampanja usmerena na odgovorno ponašanje
„Krokodili dolaze“ je prvi društveno odgovoran projekat koji okuplja umetnike iz svih bivših jugoslovenskih zemalja, čime podseća na legendarnu YU Rock Misiju iz 1985. godine. Kampanja ima za cilj da apeluje na javne ličnosti, posebno muzičare, da ne koriste svoj uticaj za promociju industrije kockanja, koja stvara zavisnost i ima ozbiljne posledice za porodice širom regiona.
Muzička imena okupljena u borbi protiv kockanja
U kampanji učestvuju neki od najpoznatijih muzičara sa prostora bivše Jugoslavije, među kojima su Srđan Gojković Gile (Električni orgazam), Zoran Kostić Cane (Partibrejkers), Vlatko Stefanovski, Gibonni, Rambo Amadeus, Darko Rundek, Mile Kekin, Zoran Predin, Dubioza kolektiv, Kanda Kodža i Nebojša, Dejan Cukić, Letu Štuke, TBF, Zoster, Zoe Kida, Zoran Maddox, i mnogi drugi.
Idejni tvorac kampanje
Idejni tvorac ove kampanje je Aleksandar Janić Jana, nekadašnji DJ i muzičar, koji je već više od 15 godina posvećen prevenciji i lečenju bolesti zavisnosti u Novom Sadu. Janić je prepoznao ozbiljnost problema reklamiranja kockanja i odlučio da poveže muzičku industriju sa ciljem smanjenja društvene štete koju kockanje može izazvati.
Krokodili dolaze: https://youtu.be/cx02V1AW0qo
„Pre malo više od četiri godine, pojavili su se prvi otac i majka tražeći pomoć za sina koji je zbog zavisnosti od klađenja finansijski uništio svoju porodicu. Posle i emotivno. Sve češće su se javljale takve porodice. Primetio sam da je brzina propadanja jedne familije koja ima člana – zavisnika od klađenja, nekoliko puta brža nego kod svih ostalih vrsta zavisnosti. Krenule su sve tužnije priče. Nisam mogao da ćutim. Početkom ove godine, kladionice su iznele predviđanja o porastu prihoda za 2025. što nas nije moglo ostaviti ravnodušnim“, rekao je Aleksandar Janić Jana, dodajući da je pesmu Električnog orgazma „Krokodili dolaze“ izabrao jer nosi upozorenje u tekstu, a u muzici nivo ozbiljnosti.
„U projekat sam se uključio posle razgovora sa Janom, koji mi je ispričao neke od slučajeva mladih ljudi koji su upropastili svoje živote, kao i živote svojih porodica. A i pre toga mi je bilo mučno da gledam kojom brzinom se razmnožavaju te kladionice, po gradovima Srbije. No, idemo redom, za sad apelujemo na javne ličnosti da ne učestvuju u reklamiranju kockarnica“, rekao je Srđan Gojković Gile.
Realizacija ideje započeta je sa članovima novosadskog benda Atheist Rap.
„Sa Janom se poznajemo iz tinejdžerskih dana i znamo za njegov rad i razloge zašto je sa takvim žarom postao borac za prevenciju bolesti zavisnosti. Izložio nam je činjenice o tom obliku zavisnosti i tako se rodila ideja o muzičkoj podršci projektu, koji je on započeo. Bili smo voljni da postavimo temelj tome, povezali smo ga sa nekim od umetnika iz regiona, za koje smo mislili da su bitni za širenje ove priče, koja pogađa sve u okolini. Taj broj se lančanom reakcijom uvećao i obuhvatio sve zemlje bivše Jugoslavije. Ljudi su počeli sami da se javljaju nudeći svoje učešće i doprinos akciji. Svi mi se nadamo da će ovaj apel i skretanje pažnje na ovaj, do sada nevidljivi problem, uroditi plodom“, rekao je Vladimir Radusinović Radule, dodajući da je broj umetnika čak i daleko prevazišao okvire jedne pesme, tako da se dosta njih nije našlo na samom snimku, ali su zdušno stali iza projekta i učestvuju u promociji istog.
Najmlađi zavisnik od klađenja, koji je bio na lečenju na Institutu za mentalno zdravlje, u periodu od 2019. do 2021. godine, imao je samo 12 godina, stoji u istraživanju „Opasnost na putu od kuće do škole“ 2022. godine, realizovanim pod pokroviteljstvom Gradske uprave za zdravstvo Grada Novog Sada.
Isto istraživanje, koje je obuhvatilo 22 osnovne škole na teritoriji Grada Novog Sada, tj. kladionice i igračnice u blizini ovih škola, pokazalo je da najmanje pet kladionica nije ispoštovalo zakonom propisanu udaljenost kladionice od zgrade obrazovnih ustanova (osnovnih i srednjih škola), koja ne može biti manja od 200 metara.
Prema prošlogodišnjem istraživanju o mladim ljudima i njihovim navikama vezanim za klađenje i kockanje, u okviru projekta Mladi i klađenje, od 109 ispitanika i ispitanica koji su potvrdili da su učestvovali u igrama na sreću, trećina je izjavila da je stekla zavisnost od igara na sreću, a čak 80% ispitanih reklo je da poznaje nekoga ko je zavisan od igara na sreću. Prema istom istraživanju, više od 80% ispitanika smatra da mladi nisu dovoljno informisani o opasnostima zavisnosti od igara na sreću.
Nova verzija pesme „Krokodili dolaze“ dostupna je na svim striming platformama (Spotify, Apple Music, Deezer, Tidal…), a biće dostupna da se koristi i kao audio podloga na Instagram-u, Facebook-u i TikTok-u.
Podrška i volonterski rad
Kampanja je specifična i po tome što se zasniva na dobrovoljnom i volonterskom angažmanu umetnika i javnih ličnosti. Svi učesnici kampanje pristali su da svoj uticaj iskoriste u borbi protiv kockanja, šaljući jasnu poruku da je moguće boriti se sa zavisnošću i da društvo mora pružiti adekvatnu podršku onima koji su pogođeni ovom vrstom problema.
Apel za odgovorno reklamiranje
„Krokodili dolaze“ je i apel svim medijima i organizacijama da prestanu sa agresivnim reklamama koje promovišu kockanje, koje mogu imati destruktivan efekat na sve, a posebno na najmlađe i najranjivije grupe. U fokusu kampanje je stvaranje pozitivne promene i podizanje svesti o ozbiljnosti zavisnosti od kockanja.
Nova verzija pesme „Krokodili dolaze“ dostupna je na svim striming platformama (Spotify, Apple Music, Deezer, Tidal…), a biće dostupna da se koristi i kao audio podloga na Instagram-u, Fejsbuku i TikToku.
Više informacija o kampanji „Krokodili dolaze“ možete pronaći na istoimenom sajtu, kao i na Instagramu i Fejsbuku.
Milana Milovanov
The post „Krokodili dolaze“: Počela kampanja protiv agresivnog reklamiranja kockanja, sa muzičarima iz cele bivše Jugoslavije (VIDEO) appeared first on Ozon Media.